maandag 2 augustus 2010

The home of Charles Darwin


Afgelopen week was ik in de gelegenheid Down House in Engeland te bezoeken. Dit is het huis waar Charles Darwin een groot deel van zijn leven gewoond en gewerkt heeft.

Ik hou er niet zo van om met iemand te dwepen, maar ik moet zeggen dat Darwin een idool van mij is. Voor mij was het een heel speciale belevenis om in de kamer te staan waar dit genie het baanbrekende boek De oorsprong der soorten heeft geschreven. Toen dit boek in 1859 gepubliceerd werd, heeft het de gemoederen flink bezig gehouden. En hoewel de evolutietheorie van Darwin nu algemeen geaccepteerd is binnen de wetenschap, zijn er nog steeds (met name in de V.S.) veel mensen die er grote moeite mee hebben. Ik heb het boek ooit gelezen en ik raakte daarbij zeer onder de indruk van de zorgvuldigheid waarmee Darwin zijn theorie onderbouwd heeft.

Wat ik mooi vond aan het bezoek aan Down House, is dat je een goede indruk krijgt van hoe Darwin als persoon was. Hij en zijn vrouw schijnen werkelijk bijzonder sympathieke mensen te zijn geweest. Ze gingen liefdevol en ontspannen met hun kinderen om en ze waren naar hun personeel toe zeer beleefd en attent.

Als je een keer in zuid-oost Engeland bent, zou ik zeker eens een bezoek brengen aan Down House.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten