zondag 24 januari 2010

Evernote: een krachtige geheugensteun


Als je van bepaalde zaken de precieze details wilt onthouden, zul je gebruik moeten maken van notities. Als je die notities later weer terug wilt kunnen vinden, zul je ze zorgvuldig moeten opbergen/opslaan volgens een ordelijk systeem. Dat kost echter wel een hoop tijd en moeite.

Daarom maak ik tegenwoordig heel veel gebruik van Evernote. Evernote werkt volgens het 'pile not file' principe. Je gooit de info eigenlijk op één grote hoop zonder je druk te maken over het ordenen ervan.

Je kunt je notities namelijk terugvinden door middel van labels en zoekwoorden. Notities zijn snel en makkelijk toe te voegen. Je kunt ook bijlagen als afbeelding of pdf toevoegen. Evernote is zelfs goed in staat om tekst op foto's en afbeeldingen te herkennen. Dit is te zien in het onderstaande figuur.



In deze screenshot is te zien dat Evernote goed in staat is tekst in afbeeldingen te herkennen. Ik zag in de bibliotheek dit boek en maakte met mijn mobiel een foto van de voorkant. De foto zette ik vervolgens in Evernote. Later wou ik weten hoe het boek ook al weer heette. Een woord uit de titel kon ik me nog wel herinneren, dat was 'stappers'. Ik zocht op dit trefwoord en voilà: Evernote vond de foto van het boek terug!


Er is ook een add-on voor Firefox: de Evernote Web Clipper. Hiermee kun je selecties van webpagina's als notitie toevoegen aan Evernote.

Ikzelf gebruik Evernote om te onthouden waar ik bepaalde spullen heb liggen die ik niet vaak gebruik (bijv. de tang waarmee ik stekkertjes aan netwerkkabels kan monteren). Of als ik aan de computer werk en er schiet mij een onderwerp te binnen om op deze blog over te schrijven, dan noteer ik dat in Evernote en label ik het met 'blog idee'.

Evernote is een zeer waardevol verlengstuk van het geheugen. Vandaar ook het olifant-logo (verwijzend naar het spreekwoordelijke goede geheugen van een olifant) Sinds ik Evernote gebruik, ben ik veel minder tijd kwijt aan (uit)zoekwerk.

Een goed werkende versie van Evernote is gratis te gebruiken. Er is ook een uitgebreidere Premium versie die tegen betaling te gebruiken is. Evernote schijnt ook te werken op de iPhone en Blackberry.

Link naar Evernote:

www.evernote.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten